Clearwater - Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Sander Meer - WaarBenJij.nu Clearwater - Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Sander Meer - WaarBenJij.nu

Clearwater - Jasper

Door: Ramon

Blijf op de hoogte en volg Sander

07 September 2011 | Canada, Jasper

Vandaag ging de reis door Canada weer verder: van Clearwater reisden we naar Jasper. Voor we beginnen even een waarschuwing: mensen die tot nu toe jaloers waren over onze avonturen in Canada worden aangeraden niet verder te lezen.
Goed, dat gehad hebbende, om te beginnen het weer. Ik begreep dat in Nederland de eerste herfststorm inmiddels plaats gevonden heeft. Bij ons is het een zalige 25 graden met strak blauwe luchten. Zeker de komende vijf dagen blijft het dit weer.
We vertrokken vanmorgen en na 110 km zijn we gestopt in Blue River om daar een rivier safari te maken. Dit was een tip van Sander zijn ouders en was inderdaad de stevige prijs meer dan waard. We werden met een man of tien in een boot geplaatst die ons over een prachtig meer heen voer op zoek naar lokale wild life. Dat bleek niet alleen beren, poema's, rendieren en elanden te zijn, ook blauwe reigers beschouwen ze hier als unieke dieren. We hoopten niet alleen een blauwe reiger tegen te komen, maar dat bleek reuze mee te vallen. De kapitein voer eerst met volle snelheid over het meer, tussen besneeuwde bergtoppen en bossen door totdat we in de verte een beer zagen scharrelen aan de waterkant. Blijkbaar was ze gewend aan de kijkers want het boeide haar niet zoveel. Een machtig gezicht om een beer op 10 meter afstand recht in je lens te zien kijken. Verderop lag een grotere beer te slapen, maar die had weinig zin om meer van zich te laten zien. Verderop hebben we nog aangelegd om een dichtbij gelegen waterval te zien, die ook weer erg indrukwekkend was! Ronduit fenomenaal en ik begin superlatieven tekort te komen.
Daarna zijn we naar Jasper door gereden, wat een plaatsje is midden in Jasper National Park. Onderweg daarnaartoe zijn we ook nog een andere tijdzone ingereden, zodat we inmiddels nog maar 8 uur achterlopen op jullie!
Jasper is het grootste national park van de Rockies en in totaal 11.000 vierkante kilometer groot. De route was vrij simpel: vanaf Clearwater zei TomTom na 310 km bestemming bereikt dus dat was gewoon de weg uitrijden. We zijn onderweg niet veel meer dan 6 plaatsjes tegengekomen en verder was het een aaneenschakeling van natuur: watervallen, meren, bossen en besneeuwde bergtoppen.
Het plaatsje Jasper is vooral een aaneenschakeling van winkeltjes maar we hebben er goede ideeën opgedaan voor morgen, waar we het omliggende park in gaan. Zeer waarschijnlijk zal dat wederom geen teleurstelling worden!

• 07 September 2011 - 06:27

Joke :

Jongens wat een genot wat een mooie foto's .Ben jaloers volgend wil ik ook

• 07 September 2011 - 06:28

Siep:

Ach, wat heet jaloers...... Ja!!! hartstikke jaloers :)want ik heb daar alleen maar foto's gemaakt in de stromende regen. Prachtige plaatjes! Jullie gaan nu echt het mooiste deel van de tocht tegemoet.

• 07 September 2011 - 06:38

Jasper:

Jaloers, welnee!!

Ik zit veel liever in dit herfst weer dan bij jullie in Jasper! ;-)

Het ziet er echt helemaal geweldig uit daar! Geniet er van.

• 07 September 2011 - 07:04

Monique:

Hoe kom je erbij dat wij jaloers zijn?? Zeeland is ook werkelijk fenomenaal ;-)

• 07 September 2011 - 07:18

Henk:

Tegen het advies in toch gelezen. Wederom versteld van de prachtige natuur. Amuseer jullie en pas op voor beren en poema's.

• 07 September 2011 - 17:00

Annerike:

Waaauw...

• 07 September 2011 - 17:44

Tjeerd:

Zag 2 beren............

Wel gaaf hoor al die plaatjes!!

• 07 September 2011 - 18:33

Linda:

Zucht...... mijn tijd komt wel weer!

• 07 September 2011 - 19:15

Renske:

De weg naar Banff is prachtig.
    Wij zijn nog gestopt bij het Robson Park. De Robson (berg) is de hoogste van de Can. Rockies. En de Icefields bekijken is ook leuk. !7 km. voor Banff langs de A1 is de Johnston Canyon.
    Ook heel mooi om te zien en te wandelen. Die kun je op de terugweg gaan bekijken als je richting Revelstoke gaat. Ook daar in de buurt is het Castle.
    In Banff zijn we met een lift naar boven geweest. Prachtig uitzicht daar over Banff en omgeving. Veel plezier.

• 07 September 2011 - 19:45

Kinge:

Alle verslagen vanavond gelezen en natuurlijk de foto's gezien. Indrukwekkend. kan mij voorstellen dat Siep jaloers is op zulke mooie foto's. Geniet van het mooie weer en van alles wat jullie zien en meemaken. De storm is hier voorbij. Vanmorgen een gevallen boom op het schoolplein bij Hans.
    Groeten Hans en Kinge.