Jasper - Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Sander Meer - WaarBenJij.nu Jasper - Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van Sander Meer - WaarBenJij.nu

Jasper - Banff

Door: Ramon

Blijf op de hoogte en volg Sander

09 September 2011 | Canada, Banff

Vandaag zijn we naar Banff gereden, via de Icefields Parkway. Wat we vandaag hoorden was dat zowel Jasper als Banff afkortingen zijn! Jasper staat voor Just Another Stupid Place Extracting Revenue en Banff voor Be Aware Nothing For Free. Credit cards oppoetsen dus :-)
We zijn over de Icefields Parkway gereden, wat een weg dwars door twee national Parks is, Jasper NP en Banff NP dus, en staat op de werelderfgoed lijst. De weg is niet bedoeld als doorgaande route, maar een grote sight seeing tour door de parken, waar we een hoogte van 2000 meter haalden. Je rijdt tussen gletsjers door en het uitzicht is uiteraard prachtig. Door het vele smeltwater zijn er ook tal van watervallen en dergelijke, dus tal van uitzicht punten en korte wandeling mogelijkheden. We zijn vrij snel gestopt bij Athabasca Falls wat erg mooi was! Er bleek onderaan de waterval een stuk of 17 zalmsoorten te leven, boven aan de waterval kwam er nog een soort voor. Grote vraag, die nog steeds onopgelost is, is hoe die zalmsoort daar weet te komen.... De waterval is zeker 23meter hoog.
De volgende stop was Icefield Centre, waar we een gletsjer opgegaan zijn. Machtig om over een laag ijs van een paar honderd meter dik te lopen! De laatste stop was Peyto Lake wat een ontzettend blauw meer is, door de kleine deeltjes in het water wordt alleen het blauw gereflecteerd, zodat het een knalblauw meer lijkt te zijn!
Inmiddels zijn we in Banff aangekomen wat erg luxe lijkt te zijn. Dure winkeltjes en dure eettenten. Niet helemaal onze stijl maar de omgeving is wel erg mooi, en dat wordt goed uitgebuit.
Morgen gaan we met de kabelbaan een berg op, en het voornemen is om het rustig aan te doen. Het is ten slotte vakantie.
Voor wat betreft wildlife, die hebben we niet gezien, dus ook geen ijsbeer op de gletsjer :-) Wel kwamen we een eland in mountie uniform tegen, dus die hebben we maar gefotografeerd.

• 09 September 2011 - 05:13

Hannie Broekhuis:

Lieve mensen,
    Wat is het daar mooi zeg! Ik geniet weer van Ramon zijn verhaal en de mooie foto's. Jullie heel fijne dag gewenst.
    Liefs,
    Hannie

• 09 September 2011 - 06:57

Siep En Renske:

De local die wij spraken zei van Banff: Beware Anything Not For Free. Welke uitleg de juiste is telt even niet. Belangrijk is de beurs in de gaten te houden. En wat hebben jullie super mooi weer. Je kunt nu echt, zoals wij dat altijd noemen, " Kodak" foto's maken. Veel plezier nog samen!

• 09 September 2011 - 20:54

Kinge:

Wat een mooie foto's. Zojuist lezen wij van een aardbeving langs de westkust. Vancouver in beeld. hope lijk valt het allemaal mee. Even schrikken in huize Koopmans.
    Groeten Kinge.